Thursday 20 December 2012

Khasiat buah zaitun

BAGI masyarakat di pinggir Laut Mediterranean, pohon zaitun dilihat sebagai simbol kepada keteguhan, kedamaian, kesuburan dan kemakmuran hidup.

Setiap tahun, mereka akan mengadakan upacara khas bagi meraikan musim menuai buah zaitun.

Lebih penting, buah zaitun yang biasanya dituai pada musim sejuk merupakan sumber nutrisi yang amat penting dalam diet pemakanan masyarakat wilayah berkenaan.

Buah tersebut diketahui kaya dengan bahan antioksidan yang sememangnya baik untuk kesihatan tubuh badan. Perahan air buah zaitun kaya dengan bahan aktif, manakala minyaknya pula berkhasiat untuk memulihkan tenaga dan melembutkan kulit.


L’OCCITANE Malaysia di Suria KLCC, Kuala Lumpur. Gambar oleh PrettyBeautiful.net


Mengambil khasiat daripada pohon tersebut, L’Occitane, jenama produk penjagaan badan terkenal dari Perancis, tampil dengan rangkaian produk yang berasaskan buah zaitun.

Rangkaian terbaru ini meliputi produk penjagaan muka, badan dan mandian serta rambut.

Produk lengkap penjagaan kulit mengandungi pembersih, penyegar, pelembap, masker dan skrub yang berasaskan campuran air dan minyak buah zaitun.

Ia bertindak menyeimbangkan kelembapan kulit bagi mendapatkan kulit wajah yang segar dan berseri. Ini ditambah lagi dengan Olive Express Eye Treatment yang diformulasikan bagi merawat mata yang letih.

L’Occitane juga menampilkan rangkaian lengkap penjagaan rambut meliputi syampu, perapi dan minyak rambut. Tidak ketinggalan rangkaian produk badan dan mandian untuk penjagaan dari hujung rambut ke hujung kaki.

Semua produk ini boleh diperoleh di rangkaian L’Occittane di pusat membeli-belah terkenal di seluruh negara.

[Sumber: Utusan Malaysia]

0 comments: